måndag 17 november 2008

Nintendo

Ikväll ska vi prata om Nintendo. Företaget bakom spelserier som Mario, Zelda och Metroid. Hur kommer deras utveckling se ut i framtiden? Satsar de mer på den normalt icke-spelande publiken eller kommer hardcore-spelarna få sin dos av ordentliga spel snart? Vilka är de bästa spelserierna? Vilka konsoler har gett oss flest fina minnen? Dessa frågor och mycket mer diskuteras i kvällens Gamestation. Självklart vill vi att just du är med och diskuterar i direktsändning!

53 kommentarer:

Anonym sa...

Kommer min önskade låt att spelas?

Anonym sa...

Om det är Ace Attorney-låten, så kommer den spelas :)

Anonym sa...

=)

Anonym sa...

5 minuter sent, men här nu :)

Anonym sa...

Min första konsol var Gamecube, före det var jag en PC-fanboy. :P

Men jag spelade ju också på en kompis Nintendo 64, så helt bakom flötet var man ju inte. :)

Anonym sa...

Jag tycker att Nintendo gått rent åt helvete med Wii, en bit av mig dör varje gång ett Wii säljs.

Extra hemskt är att jag själv köpte en på releasedagen 2006. Men då visste jag ju inte att den skulle överösas av Littlest Pet Shop och andra skitspel. Enda bra spelet är väl Super Mario Galaxy...


På den bärbara fronten är jag däremot nöjd. Till skillnad från med Wii släpps det till DS många bra tredjepartspel, som Ace Attorney-spelen, Ouendan, Professor Layton och Castlevania.

Anonym sa...

Nintendo:
Cause soon as y'all get some dough
Ya wanna put a white bitch on your elbow
Moving out your neighborhood
But I walk through the ghetto and the flavor's good
Little kids jumping on me
But you, you wanna be white and corny
Living way out
"Nigger go home" spray-painted on your house
Trying to be White or a Jew
But ask yourself, who are they to be equal to?
Get the hell out
Stop being an Uncle Tom, you little sell-out
House nigga scum
Give something back to the place where you made it from.

errrrrrrgh

Jag växte upp på 90-talet, men låg en bit efter, så min första konsol var Nes, gamboy, Snes och SEN Playstation 1

Anonym sa...

Jag, född 90, fick ett 64 som första konsol. Innan dess åkte jag hem till kompisar beroende på vilken konsol jag ville spela på. En hade ett NES, en ett SNES och den kanske bästa vännen av dem alla hade SEGA. Nintendo var den konsol som hade "flest" roliga spel, men jag som spenderade så mycket tid med SEGA-kompisen så blev Sonic det jag överlägset spelade mest. (Även fast jag tyckte Mario var snäppet roligare, kanske för att det var mer exotiskt. Kanske inte)

När jag var 12 någon gång började jag hardcora Nintendo och det avtog inte förrens efter jag börjat gymnasiet!

Anonym sa...

Wii är Nintendos och även historiens bästa konsol. Nintendo struntar absolut inte i "hard-core" spelarna, de har släppt sina vanligaste splserier (Mario, Mario Kart, Zelda, Metroid, Smash Bros osv) mycket snabbare till Wii än tidigare konsoler och mer spel som Punch Put, Sin and Punishment 2, Animal Crossing Let's go to the City ochde har även i intervjuer sagt att dde jobbar på nya Mario och Zelda spel. Med andra ord är Nintendo bättre än någonsin!

Anonym sa...

KARA-TV!

Kan vi inte ha ett program om KARA-TV? Fått igång halva min klass på det och vi drar punchlines ur serien. Snälla? :D

Anonym sa...

When you first start rhyming
It started off slow and then you start climbing
But it wasn't fast enough I guess
So you gave your other style a test
You was hardcore hip-hop
Now look at yourself, boy you done flip-flopped
Giving our music away to the mainstream
Don't you know they ain't down with the team

Gud va det går att citera Ice Cube i alla livets svåra frågor...

Anonym sa...

"Nintendo struntar absolut inte i "hard-core" spelarna, de har släppt sina vanligaste splserier" - anonym

Synd bara att ingen av de spelen är hardcore utan simpla som gatan. För familjevänligt!

Anonym sa...

@aidsbrain: :D

Ja, VC är ju rätt hett. Någon dag ska jag gå bärsärk där, och dra hem typ Super Metroid, Lylat Wars och Yoshis Island (tre spel jag aldrig spelat).

Anonym sa...

Metroid sög inte! o.o Det äger!

Anonym sa...

Ergh, erkänner att jag lyssnar på musik i bakgrunden, men asså, sammanfattat, jag har inte särskilt mycket för Wii....

Anonym sa...

Ocarina of Time? Majora's Mask var mycket svårare. :)

Till och med svårt för mig, som klarade det för första gången i våras.

Anonym sa...

Äh, Nintendo är så ointressant att jag tar och går på ica och köper en munk istället för att lyssna vidare

Anonym sa...

För någon helg sedan så märkte jag att jag och förmodligen en hel del andra blivit dåliga på spel eller bortskämda med lätta spel.

Jag dog nästan på en gång på Super Mario 3 medans min kompis som nöter igenom de gamla nintendo klassikerna dagligen körde igenom banan på 20sekunder.

Spel är nog för lätta nuförtiden, om det är bra eller inte vet jag inte.

Anonym sa...

Trial and Error har helt dött ut. Det är typ därför spelen har blivit för lätta, Vi belönas med extra liv hela tiden..

Anonym sa...

Men Trial and Error är ondska.

Anonym sa...

Bara så ni vet: Man ÄR ensam i nästan hela Metroid Prime 3, om man spelar förbi början... Så det argumentet håller inte. ;)

jaksky sa...

Jag är född 1988 och hör väl till playstation-generationen då. Det mesta jag vet om äldre konsoller har jag läst *generad smiley*. Har så klart spelat lite nintendo och mega-drive hemma hos kompisar. Nintendo-spel har tyvärr aldrig riktigt passat mig, men det skulle nästan kännas konstigt för mig att inte ha någon koll alls på spelhistoria. När det gäller nintendos framtidsplaner så tror jag de kommer att fortsätta på samma bana som nu. Jag tror de tjänar mest på det i längden.

Anonym sa...

Nu har jag missat lite av programmet :(

Min brorson på 4 år ringde och ville prata. Jaja, ska läsa alla kommentarer jag missat

Anonym sa...

Det första jag spelade var snes donkey kong

Anonym sa...

HATA INTE PRINCE OF PERSIA :'(

Anonym sa...

Det är MTV-generationen som regerar. Ett spel ska vara snabbt och explosivt och gå rätt in i hjärnan. Det ska inte vara som en matteläxa eller nåt, då man får försöka hundra gånger innan man kommer vidare, och då är man redan dödstrött på hela klabbet och gör nåt annat.

P.S. Du får nöjet att döda de ointressanta prisjägarna sedan! D.S.

Anonym sa...

Donkey Kong Country är överhypat.

Där, jag sa det!

bitches

Anonym sa...

Men nu har jag ett nintendo wii.
Det är härligt att spela wii sport

Anonym sa...

Det låter bra, lira det sedan. Allt är förlåtet! ;)

Anonym sa...

Fina Nintendominnen:

Tidigare i programmet när ni spelade Zelda-themet från Twilight Princess kom jag att tänka på när man först rider ut på Hyrule Field och är full av förväntan över det nya spelet och allt är sådär extra episkt!

Anonym sa...

Min första konsol var Gameboy Pocket, spelade Super Mario Land, Wario Land 2 och Tetris Attack på den.

Anonym sa...

Man har slitit i dagar, veckor, Tagit sig förbi den där goomban det bara INTE gick att hoppa över, Koopan man hela tiden inte såg, tagit sig igenom bowsers Oooooh mäktiga slott, Faktist lyckats ta sig över han och YES! nu har man räddat prinsessan, Lite text kommer upp och vad är det där? En..toad? man frågar mamma och hon skrattar och säger. Ne men det där är bara första världen. det är några till .. Det är mitt sämsta minne från NES

Anonym sa...

Och Kirbey's Dream Land! Många Land-spel... hehe.

När man var ung och inte förstod sig på hur man klarade slutbossen blev det till slut en befrielse och ett minne för livet när man klarat hela spelet. =P

Dock känns det svinlätt nu. Speciellt Super Mario Land och Kirbey's Dream Land.

Anonym sa...

Kirby stavas det ju. Dumt av mig att skriva Kirbey. Super Mario Land är det ända plattforms-Mario inte utvecklat av Miyamoto (tror jag), utan det är utvecklat av Metroid-skaparen.

Anonym sa...

Men jag spelade mycket nes hos mina polare.

Unknown sa...

Det stämmer. Det var jag som skrev att mitt första spel var snes och att det var donkey kong

Anonym sa...

HUNDEN I DUCKHUNT!

Anonym sa...

Det heter Doki Doki Panic

Anonym sa...

Duck Hunt, och nåt gammalt Turtles till NES kan ha varit de första Nintendo-spelet jag spelade! Jag minns en handfull NES-spel som jag spelade hos min kompis när vi var små. Mitt första Nintendo-minne.

Mitt bästa Nintendo-minne (och anledningen att jag kommer med nördiga påpekanden om Metroid hela tiden) är när jag spelade Metroid Prime för första gången. Mer specifikt när jag fick möta Meta Ridley. En episk och underbar strid som gjort mig till Metroid-nörd på heltid.

Anonym sa...

Lånade ett NES av min morbror som liten. Minns att jag spelade ett "tjuvspel" som jag senare fick reda på av Terminator 2 (eller så var det Robocop). Spelade ett fotbollsspel också där det ända sättet att göra mål var genom bicicleta. Och varje land hade sin egen "specialbicicleta", och så spelade jag Super Mario Bros också, men det var svårt...

Alla spel var iofs svåra då =(

Anonym sa...

WiiBox = En vitmålad Kartongbit

Anonym sa...

Nintendo är Jesus på spelutveckling, men djävulen när det gäller hela affärsdelen. De gillar att återanvända, och sätta för höga priser. Men kan man klandra dem? De är smarta helt enkelt, och tjänar överlägset bäst av alla spelbolag.

Anonym sa...

Ojoj, missat på tok för mycket:(

Aja, I'm here:D

Anonym sa...

Bicicleta = cykel på spanska

Cykelspark är ganska logiskt därefter:D

Anonym sa...

Dags att spela min (önskade) låt nu va? va?

Anonym sa...

inte det nä

Anonym sa...

Nu är ju Wii-spelen faktiskt billigare än 360/PS3-spelen, i alla fall här i landet. Många Wii-spel kostar 45 € vid releasen (Excite Truck, WarioWare) medan de andra konsolernas spel ofta kostar 60-70 €.

Nu gäller detta förstås inte Nintendos största titlar, Twilight Princess och Super Mario Galaxy säljs fortfarande för 60 € på många ställen.

Anonym sa...

Det är den, ja.

Anonym sa...

Dock är det orkestral version har jag för mig.

Anonym sa...

Åhh, fan att jag missade hela programmet...

NES-tiden var de bästa spelåren jag haft så synd att jag missade snacken.

Älskade de extremt dåliga kontrollerna som hade sämst ergonmi någonsin:P

Anonym sa...

mario kart var roligt som bara den =)

Anonym sa...

Ett riktigt trevligt program! JAg ser framemot nästa! :D

Anonym sa...

Röstade nyss!

Go MAAARIIIOOOO!

Bara för att han världens lurvigaste mustasch:D

Träningsvärk efter boxningen är inget mot NINTENDO värken:P