måndag 11 maj 2009

Avsnitt 43

Ikväll ska vi prata om hur skräckspelen kan utvecklas i framtiden. Vilka metoder som utvecklarna kommer ta till för att skrämma skiten ur oss. Vi tyckte detta var nödvändigt då de normer som finns inom skräckspelen börjar gå på rutin och spelserierna blir förutsägbara. Vissa byter utvecklare som kör på samma gamla bana och vissa byter chock-skräck till panik-skräck via ett stort antal fiender.

Mes oss på telefon har vi Christoffer Radsby. Som student i interaktions-design och med en passion för speldesign samt skribent på Pixelplayer.se kommer han ha mycket intressanta åsikter ni inte vill missa!

111 kommentarer:

Suomi sa...

Kan de inte börja snart... Antar att man får vänta x antal timmar:(

Cricke sa...

Klockan 19.00 som vanligt :)

Swedish Dante sa...

Måste redan nu säga att om ni tänker ta upp RE5 i detta program, så kan ni hälsa från mig att spelet var ett skämt. Att ta bort skaparen Shinji Mikami var Capcoms största misstag! =(

Unknown sa...

ar någon spelat gregory's horror show soul collector??
Not me fast jag titta på en lets play:P

Anonym sa...

bara för att åter blicka på förra avsnittet: så har remakes på pokémon silver och guld blivit utannonserade, de heter Pokémon Soul Silver och Pokémon Heart Gold.

Suomi sa...

bara för att åter blicka på förra avsnittet: så har remakes på pokémon silver och guld blivit utannonserade, de heter Pokémon Soul Silver och Pokémon Heart Gold.

Någon Stockholmare sa...

För att gå rakt på sak angående skräck-spelstemat. Jag har verkligen väldigt svårt att se vilka metoder spelutvecklare skulle kunna använda för att skrämma en generation som redan sett allt.
Kolla bara på skräckfilmer, när kom det en läskig skräckfilm senast? Alla är ju för fan likadana, små barn som är besatta som man bara ser ögonvitan på.
Ja, förutom de som gått den andra vägen då, våldskräcksvägen och seriöst, vem fan tyckte att någon utav Saw-filmerna var läskig?

Nej, jag blir skrämd av ett spel när virtual reality är en självklar del för varje konsol, tills dess skiter jag i det.

Unknown sa...

Äntligen är jag inloggat.
Jag är här åtminstone (som ni nog ser)

Någon Stockholmare sa...

Är det bara för mig det inte är något ljud?

Necrotwilly sa...

FÅR INTE SPELAREN ATT FUNKA!!! BWÄHÄHÄHÄ!!! WÄÄHHH!!!

N3cr0tw1lly sa...

Min bara buffrar i oändlighet...

Unknown sa...

inget ljud för mig heller ännu...

Unknown sa...

det funkar inte xO buffrar som en idiot!!

Swedish Dante sa...

Stockholmaren, har du sett ''The Hills Have Eyes''? De filmerna är så jävla läskiga och äckliga. Där har du skräck.

Unknown sa...

ok jag är vell inte ensam..

Suomi sa...

antingen funkar det inte eller så har de inte startat programmet:S

Någon Stockholmare sa...

Nej, jag har aldrig sett de filmerna men tvivlar på att de skulle kunna skrämma mig.

Swedish Dante sa...

Och btw radion fungerar inte...!!! roligt hehe =P

N3cr0tw1lly sa...

da ultim8 skräckis evvah:
maj littul pohny!!!

krark sa...

Happ, här hördes inget

Suomi sa...

kan va möjligt att det är försening i programmet.

Swedish Dante sa...

Stockis, jag hade samma inställning som du innan jag kollade på ettan och jag fick mig en rejäl CHOCK!!! Om du inte har sett The Hills Have Eyes så har du missat något så läskigt och äckligt så, så, så ja, det går f*n inte att beskriva. =/

N3cr0tw1lly sa...

tekniska roblem elle? hooooorey...

Suomi sa...

Nej nuu är det skärpning Malin och Cricke nu får ni sända 1 timme extra som straff^^

Unknown sa...

och vipps så började jag gilla dig lite mer, soumi ;)

Suomi sa...

Mitt nman står skrivet och du stavar fel! Hur lyckas du oxlo?! Aja men alla gillar ju mig:P

Necrotwilly sa...

hallå?! malin, cricke?! förtälj situationen för oss här!

Suomi sa...

ca 30 kommentarer och programmet har inte ens startat än!

krark sa...

The Hills Have Eyes är lam, fattade inte vad som skulle va läskigt med ett gäng broddisar i bergen.

Necrotwilly sa...

Tänkte precis på det jag med, SUOMI. lol

Swedish Dante sa...

Hihihi... roligt! Ska lyssna för andra gången på Gamestation och så fungerar ingenting... kul =P

Cyphris sa...

Det är lite jobbigt att behöva hoppa in utan att veta vad de har sagt...

Necrotwilly sa...

Cyphris, det har inte ens börjat!

Unknown sa...

Christoffer, har de ringt dig nu?

Cyphris sa...

Nope de har inte ringt mig ännu.

Unknown sa...

LJUUUUD!!

Unknown sa...

Jag hör!!!

Cyphris sa...

Nu fungerar det som det skall

Necrotwilly sa...

YESS!!!!!!! ÄNTLIGEN!!! JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!JA!!

Unknown sa...

My ears have somthing to listen to finally!!

Någon Stockholmare sa...

Nu missade jag början...

Swedish Dante sa...

Hahaha XD niiice ;P

Unknown sa...

tar tid! :D

Unknown sa...

MASSA TID KOMMER NI SLUTA OM NI SKA TILL HANS LÄGENHET!!!!

Cyphris sa...

Haha Cricke sa Efterblivna lyssnare =D

Unknown sa...

Har någon spelat gregory's horror show soul collector??
Not me fast jag titta på en lets play:P

Unknown sa...

YOUTUBA LUIGI MANISON LÅTEN!!

Suomi sa...

Fan vad tid det tog att börja:P

Unknown sa...

min klocka stannade på 5 minuter och 52 sekunder.
Bra tid antar jag :P

Unknown sa...

ar någon spelat gregory's horror show soul collector??
Not me fast jag titta på en lets play:P

Suomi sa...

Jag köpte en DS Lite förra veckan!

Necrotwilly sa...

om 20 år: yech! resident evil turned into a hardcore sex simulator so gradually that i didn't even notice! eww!

Suomi sa...

lite off-topic men ändå:P

Unknown sa...

Skräck spelens konung kommer vara nya fair.

Någon Stockholmare sa...

Jag har verkligen väldigt svårt att se vilka metoder spelutvecklare skulle kunna använda för att skrämma en generation som redan sett allt.
Kolla bara på skräckfilmer, när kom det en läskig skräckfilm senast? Alla är ju för fan likadana, små barn som är besatta som man bara ser ögonvitan på.
Ja, förutom de som gått den andra vägen då, våldskräcksvägen och seriöst, vem fan tyckte att någon utav Saw-filmerna var läskig?

Nej, jag blir skrämd av ett spel när virtual reality är en självklar del för varje konsol, tills dess skiter jag i det.

Unknown sa...

i mean feair fast bara testade demot...;P

krark sa...

Ett nytt manhunt skulle mycket väl kunna skrämma mig lite om dom inte schabblade till det, som dom så klart kommer göra

Necrotwilly sa...

pokémon som skräck SKA JAG HA! ni vet, pokémonen för riktiga skador och sånt occh, ja, etc.

Swedish Dante sa...

En sak som gjorde att Resident Evil 5 sög var att skaparen Shinji Mikami fick kicken efter RE4. Och Capcom kopierade i princip hela Resident Evil 4 och gjorde det till RE5.

Vi behöver fler nya spelserier! Som Dead Space, där spelutvecklarna blandar olika skräckfilmer och gör ett mycket bra och nytt skräckspel.

Det som skrämmer mig är hopp upp effekter och stora äckliga monster och sådant vill jag se mer av.

Unknown sa...

men min madröm är ju om rabbids kommer göra ennu ett till party spel (HJÄLP....)

Suomi sa...

saw är på väg till spel så du har rätt cricke

Unknown sa...

JO DET KOMMER.. http://www.youtube.com/watch?v=ejcIfr2GcZo

Necrotwilly sa...

Ni vet en pokémon gör typ Slash och det blir köttsår, också ska dem kunna dö av blodförlust!!

Necrotwilly sa...

Leet or eleet (Leet: l337, 3l337 or l33t, 3l33t ), also known as "leetspeak", is an alphabet used primarily on the Internet for the English language. It uses various combinations of ASCII characters to replace Latinate letters. The term is derived from the word "elite", and the usage it describes is a specialized form of symbolic writing. Different "dialects" or varieties of leet are found on different online forums.

Unknown sa...

Om pokemon kommer få våld så vet jag inte hur mario kommer bli...(im scared)

Unknown sa...

silent hill 3 har ju dom skummaste kyklingarna

Swedish Dante sa...

Jag kan säga att Resident Evil The Remake till Game Cube skrämde skiten ur mig. Men såna spel ser man inte nå mer.

krark sa...

I Silent Hill 4 mådde jag så ruskigt dåligt av att spela igenom fängelset, och sen när jag upptäckte att jag skulle behöva spela igenom det igen fast med en mörkare värld så blev jag totalt nedbruten.

Dumma folket som slog på mitt fönster när jag spelade silent hill, sjukligt

bleunt sa...

Jag droppar förbi endast för att påpeka att jag som vanligt kommer lyssna på det här senare på bussen. Som vanligt.

Och sen måste jag påpeka att Malin MÅSTE öva på sitt engelska uttal när hon droppar speltitlar! I förra avsnittet var det ju plågsamt och pinsamt att höra henne försöka uttala "Vagrant Story". :p Fast lite gulligt också, antar jag.

|\|3<|?0twilly sa...

Nya skräckspel kommer, som cricke just sa, att anspela mer på den psykiska skräcken ljud mörker, och liksom det finns där, MEN VAR?! MUAHAHAHAHA!!

Unknown sa...

min morsa skrek nu och nu är jag livrädd... (hjälp....)

Någon Stockholmare sa...

Resident evil REmake tappar all sin skräck i takt med att frustrationen över världens sämsta kontroll och låst kamera tar över.

Necrotwilly sa...

Jag trodde att Sephiroth uttalades: Seppiroth. (lewl)

Cyphris sa...

Det fungerar för Left 4 Dead, bra undantag.

Unknown sa...

Men winter!!! Det kanske kommer!!
http://www.youtube.com/watch?v=rS-AK1SwqDg

Swedish Dante sa...

Ja, jag håller med helt Chricke! Jag gjorde precis det samma med Resident Evil The Remake. Jag spelade och 3 polare satt och kollade på och var as rädda... =D

Suomi sa...

Fainaru Fantajī Verusasu Sātīn
är det egentligen inte Final Fantasy Vesrus Thirteen

Unknown sa...

WINTER KOMMER TA ÖVER!!

Unknown sa...

WINTER!!! titta så förstår ni

Unknown sa...

Välkommen Christoffer! :P

Unknown sa...

panumbra???

Chris Radsby sa...

Penumbra, svenskutvecklad FPS skräck. Bra budget spel.

Unknown sa...

när kommer detta program suta sända?? liksom förevigt menar jag...??
Så jag kan sucka i förskott.:(

Swedish Dante sa...

Den spelserie som kan ta över just nu är Dead Space. Men jag skulle mycket väl tro att Capcom och Konami kommer göra någon ny spelserie. Men sen har vi ju också Shinji Mikami, som jobbar för Sega och det ryktades om att Mikami och Suda51 höll på med ett nytt mörkt skräckspel.

Unknown sa...

menade sluta..

Unknown sa...

love youtube!!

Unknown sa...

snopp.... lol!!!!

Suomi sa...

antagligen kommer capcom lyckas hitta på någon ny serie

Unknown sa...

halååååå Winter for the win!!

Necrotwilly sa...

eller det som chris sa, FAST, han som dem har kontakt med är den som har satt dem där och ger dem kluriga ledtrådar för att komma ut...

Unknown sa...

sakta monster är as läskiga långt ifrån. Jag har skumma rädsler.

krark sa...

Kommer ihåg när min kompis fick ett virus som gjorde att det alltid var något som viskade i bakgrunden på hans högtalare, vore skoj med ett pc-spel som fuckade en så och fortsatte efter att man stängt ner

Unknown sa...

Winter kommer ta över för 3:dje gååångeeen!! :/

krark sa...

Jag vill ha nått spel med någon tunn typ som ragglar runt i skuggorna och skrik/gråter och kanske ibland tittar på en, men man får aldrig se den

Unknown sa...

Winter borde tas upp :F

Unknown sa...

allt är SVANTES fel!!

Cyphris sa...

Gah, ubernervöst. =D

Suomi sa...

På något skräck spel så borde man kunna få se någon eller några filmsekvenser då man ser att man är bevakad att någon ex: skum typ stalkar en, eller ett monster som förföljer dig.

Necrotwilly sa...

ingen vill väl skänka pokémon kort...? OM så är fallet, maila mig: AQ.maniac@hotmail.com

Cyphris (Christoffer Radsby) sa...

Det gör man i Call of Cthulu!

Necrotwilly sa...

..blir jag hatad pga. pokémon nu?

Suomi sa...

Panik känsla är skräck på högsta nivå! Så mer spel att man är instängd i ett våningshus och att man ska ta sig ut och ditt ända vapen ska vara ett basebollrack eller så

Suomi sa...

Som spelet från filmen "stay alive".

Suomi sa...

Necrotwilly: ja för pokémon äger!

Necrotwilly sa...

det blir pokémon: pokemon får riktiga skador. Mario, blod från koopas etc. Zelda med motion plus, svärdrörelserna blir mer precisa, man kan skära upp fiender etc.

Necrotwilly sa...

har Virtual haircut i mobilen. KEWL!!

Suomi sa...

Eller så ska det vara helt ljudlöst och så hör du någonting välta eller så bakom dig

Någon Stockholmare sa...

Cricke är het.

Necrotwilly sa...

Spelet är HELT ljudlöst HELT mörkt, det enda man ser är konturen av en korridor, det enda man hör är fotstegen av en själv och... DET...

Suomi sa...

I nästa program så blir det snack om POKEMON!

Suomi sa...

game lugnt!