måndag 23 mars 2009

Nördighet

I kvällens avsnitt av vårat långkörar-radioprogram Gamestation snackar vi nördighet inom spel, och lite till. Vi tar tag i diskussionsrika frågor som, vad definerar nördighet i synnerhet inom spel men även utanför spelvärlden? Stämmer stereotyperna i media om nördarna(Glasögon, pennor i bröstfickan, skjorta osv.)? Sedan frågar vi er lyssnare om ni varit med om en väldigt nördig situation där ni eller någon annan framstått som extremt nördig?
Detta och mycket mer i kvällens Gamestation!

45 kommentarer:

Unknown sa...

Yeah, I'm here

Anonym sa...

på plats, med laptop, vid xboxen :D

Spel och spelradio samtidigt, kan det bli bättre?

Anonym sa...

Blomkålen och dippen är framme, bring it on! :D

Anonym sa...

lyssnar

Unknown sa...

Vi har haft likadant, vår ett tag, igår blev det snöoväder. :/

Anonym sa...

Ja, själv bor jag i bollnäs, här har det snöat hela dan!

Anonym sa...

Det är inte så farligt, snart är det sommar och sen vinter igen!

Anonym sa...

inte så farligt i skåne

Anonym sa...

Nerd'n'Proud of it!

Unknown sa...

haha, tysta sekunder år mig också ;)
(också bollnäs-bo xD )
---------------------
Det beror på hur folk kallar mig nörd hur jag reagerar.

Anonym sa...

Två saker är alltid säkra med Gamestation: tekniken krånglar, och Malin är alltid mer eller mindre sjuk. :'(

Unknown sa...

grattis (Igen) :P

Anonym sa...

Regenerators på ön i RE4, Man står i en korridor, man hör det här andningsljudet, gå runt ett hörn... BAM!!!


säger poeten ;)

Anonym sa...

grattis?

Anonym sa...

Mer Retromusik!!! sonic 1,2 och 3 är ju t.ex. guldgruvor när det gäller musik!

Anonym sa...

Anser ni att det är zombies man dödar i RE4 och RE5?

Devlan sa...

Skönt att någon äntligen tar upp nakenchocken i Dmc 4, var en milt sagt traumatisk upplevelse när det begav sig.

Anonym sa...

Det finns ironi! Förr så var en Person som höll på med datorer en nörd, idag använder många i världen datorer varje dag...

Anonym sa...

Mja, passionerat intresse för något låter väl bra. I praktiken skulle det kunna innebära någon som är så intresserad av spel att man undersöker äldre retro-spel samt lyssnar på spelmusik.

Anonym sa...

Det beror ju helt och hållet på vem som kallar en nörd, i vilket sammanhang, och vilket tonläge.

Så det beror på situationen. Jag kan både bli glad (som när jag briljerar med spelkunskaper och folk säger "wow, vilken nörd du är!") och sur ("vad gjorde du i helgen?" "Spelade!").

Anonym sa...

´´On his way to the castle, Nero meets a very 'talented' woman named Gloria´´

Anonym sa...

Haha, Gloria är ju värsta transvestiten! :D

Anonym sa...

Jag spelade ju SMB för ett tag sen med nån, jag använde warp zone på värld 4-2, Han jag satt med: VA?!? vad var det där!?! det var en warp till sista världen! XP!!!

Anonym sa...

Viktig fråga:

Anser ni att det är zombies man dödar i RE4 och RE5?

Anonym sa...

Jag har ALDRIG, blivit utspelad eller liknande. men jag har ju jobbat upp ett rykte som ''that guy'' Ni vet, den där snubben som är bäst på allt, och då känns det ju som man inte får förlora ibland... Nån som känner igen sig?

Anonym sa...

Necrotwilly: Ja.

Anonym sa...

På tal om överlägsenhet så kan inget slå en rosa Luigi i SSBM

Anonym sa...

och så fort nån slår mig, blir det: jag slog honom!!! JAG ÄR BÄST!!!

Anonym sa...

Haha, jag minns en av de första veckorna i sjuan, när vi var ute i skogen av någon anledning. Minns inte varför.

Men hur som helst nördclashade jag hårt med personen som skulle bli min bästa kompis genom hela högstadiet. Men det var verkligen på allvar, när vi skulle droppa namnen på vapnen i Wolfenstein 3D o.s.v. var det PRESTIGE, och efter ett tag började nästan skaka, som jag ibland brukar göra när jag är överdrivet koncentrerad på någonting.

Men jag anser att jag vann. Så jag har inte blivit utnördad ännu! Men det var nära! :D

Anonym sa...

När jag spelade Prince of Persia: Sands of Time gick jag HELA TIDEN och tänkte på om man inte skulle wallrunna lite i trappan, bara lite grann.

Men jag vågade inte. :'(

Unknown sa...

En gång när jag spelade brännboll på skolan var jag nära att göra en home-run och för att springa lite snabbare började jag böja mig ner för att göra en kullebyta för att boosta (Zelda) xD

Anonym sa...

Och ibland så är man 2 som har samma spel, då har polarn kommit i skolan och sagt, med en klart överlägsen röst och sagt, visste du det där, och vet du det här?

Anonym sa...

Det här är skitkul! :D

Unknown sa...

Nej, jag ändrade mig i sista sekund, men jag lyckades med home-runnen :)
Det skulle nog inte gå fortare om jag gorde det heller :P

Anonym sa...

Nördig anekdot:

Förr i tiden, när jag spelade en del, Gud förbjude, World of Warcraft, så satt jag alltid på ventrilo. Eftersom min mick var väldigt känslig så kunde jag inte köra med voice-activation utan behövde sitta med en push to speak, denna knappen fick bli shift och det blev en reflex att vill man prata trycker man shift först. Dagen efter en lång session med lite för mycket raid kommer jag till skolan och skall hålla ett föredrag första lektionen.
Jag stirrar blint ut i klassrummet och får panik eftersom jag inte hittar "shiftknappen". Det tar mig en eller två sekunder att faktiskt förstå vad som försigår, och efter en pinsam förklaring håller jag mitt föredrag och sätter mig tyst på min plats.

Anonym sa...

Dom bakåtvoltar i zelda-speedruns... få inga ideér nu!!!

Unknown sa...

En annan gång (2 år tidigare, när jag inte hade spelat Zelda så det var inte därifrån jag fick det ifrån) när vi spelade brännboll och jag lyckades med att bra slag och för att "fira" att jag lyckades så bra så gjorde jag en kullebytta - på Grus.
Det gjorde väldigt ont...

Shanko sa...

Strejfa runt i matbutiken efter för mycket FPS är en klassiker för mig.

Anonym sa...

Efter att jag hade spelat Metal Gear Solid 3 så viftade jag alltid med fingrarna som Ocelot. Jag tyckte det var jättecoolt! Men det var säkert jättefult. :'(

Anonym sa...

Hörde om en kille som hade varit i slagsmål, han spelade FF mycket, när han vann i ett slagsmål skrek han (utan att märka det) LIMIT BREAK!!!!

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=fFxK2IkrK54&feature=related

0:49 här, typ. Han liksom sticker ut pek- och långfingrarna samtidigt som han stöter framåt. :)

Anonym sa...

Haha! :D

Killen med pennan ja. Han minns jag!

Unknown sa...

De kanske valde honom som skådis av den orsaken ;)

Anonym sa...

Boris kan, med bara notepad, utan ens internet, Styra en rymdsond, eller nåt.

Unknown sa...

Två minuter för länge!
enligt min dator ialla fall ^^,