måndag 20 oktober 2008

Det perfekta spelet

Hur vore det perfekta spelet? Ett spel utan brister som aldrig blir tröttsamt och tråkigt. Vilka element skulle finnas med? Vilken genre? Kan man placera det i en genre? Vilket vore the dream team? Om man fick fantisera fritt och sätta ihop ett utvecklingslag över företagsgränserna, vilka skulle det vara?

Detta är något vi ska prata om i kvällens Gamestation. Hur ser det perfekta spelet ut? Vad är det vi gillar hos spelen vi spelar idag? Är våra favoritspel perfekta? Många frågor som får svar ikväll. Dessutom får ni höra skön spelmusik, inte dåligt va?

Vi gästas via telefonmediets under av Johan Eklund, som är skribent på Gameplayer!

31 kommentarer:

Anonym sa...

Woohoo! Måndag = Gamestation

Anonym sa...

IN B4 LITTLE BIG PLANET

Anonym sa...

Det perfekta spelet kommer 2009 och det är empire total war kommer äga allt

Anonym sa...

Halsflussen som ska döda 4000 svenskar i år är ju i full gång Malin ;)

Anonym sa...

Jag suger på en Ventoline Diskus just nu, men den hjälper föga mot hostan. :P

Anonym sa...

Jo det kanske det var ><, ursäkta mig Cricke. Är nog för att en kompis till mig har halsfluss och jag vill ärva hans spelsamling

Anonym sa...

Först av allt finns inget "perfekt" spel. Men jäkligt bra. Och jag kan själv inte komma på det, därför vill jag låta Shigeru Miyamoto göra det åt mig, med hjälp av obegränsade resurser.

Anonym sa...

Spela duke nukem med megadeth eller avd dom heter det är bra spel musik det

Anonym sa...

Det perfekta spelet:

Spänningen från Fahrenheit
QTE från God of War
Skjutkänslan från F.E.A.R.
Dialogen från Mass Effect
Karaktärerna från Planescape: Torment
Bossarna från Shadow of the Colossus
Twisten från Knights of the Old Republic
Blodet från Ninja Gaiden II

Typ så.

Anonym sa...

Om man ska skapa det perfekta spelet så måste det ha precis ALLT! bra story, snygg design, drama, action, strategi och allt annat sånt där. Men om man nu skulle försöka att pressa in allt detta i ett enda spel så skulle det nog bara bli gröt av allt, så det "perfekta spelet" kommer nog aldrig att komma.. tyvärr...

Anonym sa...

En bra låt går alltid att spela igen alltid!!!

Annars skulle jag göra ett spel där hjälten är Uwe boll och man ska rädda jorden från hans usla filmer.

Jaksky sa...

Det perfekta spelet för mig är faktiskt Jade Empire. Precis lagom långt, massor av olika saker att upptäcka, olika sätt att spela osv. Har spelat ca 30 gånger och upptäckt något nytt varje gång.

Anonym sa...

Oj, Jaksky har nog den mest unika åsikt jag någonsin hört. Gud vad jag hatar Jade Empire (loading-tider från underjorden), men kul för dig, Jaksky!

Anonym sa...

Om Lucasfilm Games / LucasArts tog upp Monkey Island igen så skulle vi få det perfekta spelet, Monkey Island 5.

Anonym sa...

hatar är fel ord**

ogillar

Anonym sa...

Bara jag som tappar anslutning till programmet ofta?

Vad skulle ni säga om man gjorde om Dead Rising med Co-op och multiplayer slakt i köpcentret, bättre save system och massa annat gött ?

Anonym sa...

jacob: tappar också emellanåt

Anonym sa...

Spelet skulle behöva utspelas i en helt egen värld, men skulle gärna få ta inspiration från Dreamfall: The Longest Journey, och blanda moderna världar med fantasy. Helst ska de sidorna också vara i djup konflikt med varandra.

Spelaren skulle växa upp i en liten jättemysig byhåla och utsättas för profeter och lärare från båda sidorna, så att man får fundera över vilken sida man skulle välja senare. En massa roliga karaktärer anslutar spelaren på vägen, och spelaren är helt sjukt grym på att döda folk, men kan är dessutom begåvad med talets konst.

Kort sagt ett västerländskt RPG med grymt slipade strider i värsta actionspelsstil, med världens grymmaste karaktärer och story och allt sånt. Vore bara så bäst. Spelets ska utvecklas i samspel mellan Bioware och Obsidian. Gärna med Michel Ancel på ett litet hörn också.

Anonym sa...

Åh så grym låt! COMMANDO!

Anonym sa...

Kolla vad jag hitta en bild på Malin http://hem.passagen.se/addebalja/Baljabilder/Fjortis.jpg

=P

Anonym sa...

Heavy Rain lär bli grymt. Och till PS3. ;)

Verkar bra att de verkligen satsat på storyn och integrerade konversationer.

Anonym sa...

Du får köpa PS3 Malin :P, Fumito Uedas nya spel kommer bara till PS3, och så även Heavy Rain.

Anonym sa...

Skit missade programet.

Anonym sa...

Här får ni en kommentar, one for the team så att säga!

Anonym sa...

Jag har sagt det förr och säger det igen:

Call of Cthulhu är ett av världens bästa spel innan man får ett vapen i händerna. Fick liksom HL2-vibbar i början. HL2 är ett av världens bästa spel.

Sedan blir det stundtals rent ut sagt dåligt, tyvärr. :'(

Anonym sa...

Nemesis är i Resident Evil 3:Nemesis

för att vara bög och anmärka

Anonym sa...

Det perfekta spelet finns redan:
Livet. Alltså, gör ett spel som Livet. Där precis allt är möjligt. Det är det perfekta spelet!

Anonym sa...

På tal om återkommande bossar, jag älskar Dahaka från Prince of Persia: Warrior Within, och jakterna som alltid uppstår. Älskar dom stunderna.

Anonym sa...

VAR FAN ÄR HÅKAN?

Anonym sa...

Sephiroth finns faktiskt med i Ehrgeiz. Synd bara att spelet är så otroligt ruttet. Har bara spelat spelet kanske 5 gånger sen jag köpte det för 5 år sen...

Patrik Sjöberg sa...

tuberkulos kanske?